Antioxidantii vs. radicalii liberi

AlimenteAntioxidantii sunt foarte des mentionati in tratamentul naturist al multor boli si in lupta anti cancer si anti boli degenerative. Ce sunt antioxidantii? Antioxidantii esentiali sunt vitaminele A, C si E si precursorul vitaminei A, betacarotenul. Antioxidantii sunt de ajutor caci incetinesc procesul de imbatranire si protejeaza organismul de cancer, boli de inima si poluare. Antioxidantii ajuta la intarirea sistemului imunitar si la cresterea rezistentei organismului in fata infectiilor. An de an, din ce in ce mai multi antioxidanti se descopera in natura, printre care substantele din fructele de padure, struguri, rosii, mustar si broccoli, precum si cele din plante medicinale precum turmeric si ginkgo biloba. Pe langa rolul antioxidant binecunoscut al vitaminelor A, C si E exista si alti antioxidanti importanti printre care acidul lipoic si carnitina (citeste si articolul despre carnitina>>)

Antioxidantii vs. Radicalii liberi

Pentru a intelege ce sunt antioxidantii trebuie sa stim mai intai ce sunt radicalii liberi. Putem spune ca radicalii liberi sunt “dusmanii” din organism ce se lupta cu “soldatii aparatori” – antioxidantii. Radicalii liberi se produc atunci cand au loc procese de combustie cum ar fi fumatul, arderea benzinei care produce gaze de esapament, radiatii, prajirea sau frigerea alimentelor si diverse procese normale ale organismului. Oxigenul sta la baza vietii tuturor plantelor si animalelor. In reactiile biochimice normale oxigenul poate duce la distrugerea celulelor fapt ce poate constitui punctul de pornire pentru cancer, inflamatii, lezari ale arterelor si imbatranire. Substantele chimice capabile sa faca inofensivi radicalii liberi se numesc antioxidanti. Echilibrul intre aportul de antioxidanti si expunerea la radicalii liberi afecteaza in mod direct sanatatea.

La fel ca toate celelalte nutrimente antioxidantii lucreaza in „echipa”.

Un radical liber (spre exemplu unul dintr-un cartof prajit) este redus de vitamina E, care la randul ei, este refolosita de vitamina C, care este si ea reciclata de glutation, care este reciclat de antocianidine. Coenzima Q10, betacarotentul si acidul lipoic sunt, de asemena, de ajutor. Acestia sunt antioxidantii esentiali care actioneaza strans legati unii de altii.

antioxidanti

De aici se desprind cateva sfaturi: nu introduceti in dieta cantitati mari de antioxidanti  separat (vitaminele C, E sau betacaroten) fara a lua o multivitamina. Alegeti o dieta cat mai variata, cat mai diversificata caci nu exista inca un singur inlocuitor al „alimentului ideal” care sa contina toate substantele benefice sanatatii.

Alimentele care contin cei mai multi antioxidanti sunt fructele de padure. Pentru a va creste aportul de antioxidanti este bine sa includeti in alimentatie broccoli, avocado sau spanac. Acestea ajuta una dintre enzimele antioxidante esentiale organismului, glutation peroxidaza. Aceasta enzima ajuta la detoxifierea organismului si ne protejeaza de actiunea nociva a gazelor de esapament, agentilor carcinogeni, infectiilor, cantitatilor crescute de alcool si metalelor toxice.

Vitamina C se gaseste in cantitate mare in legume si fructe crude dar prin preparare se distruge rapid. Vitamina E se gaseste in mazare, fasole lata, porumb si ceareale, in seminte si in nuci precum si in ulieurile obtinute prin presare. Betacarotenul se gaseste in legumele si fructele de culoare rosie, portocalie sau galbena.

radcali liberi

Alimentele prajite sau arse fac foarte mult rau organismului si trebuie excluse din alimentatie daca doriti sa aveti o dieta sanatoasa. Temperatura inalta determina oxidarea grasimilor, proces care produce radicali liberi deosebit de daunatori pentru organism. Radicalii liberi sau oxidantii proveniti din orice aliment prajit vatameaza organismul ducand la imbatranire rapida si aparitia bolilor. Radicalii liberi sunt anihilati de antioxidanti si de aceea dieta dvs trebuie sa includa alimente care contin multi antioxidanti. Este bine sa evitati pe cat posibil prajirea sau orice alta forma de frigere a grasimii. Alegeti fierberea simpla sau la aburi, coacerea sau alimentele crude. Nu neglijati nici necesitatea administrarii unor suplimente alimentare cu antioxidanti.

Ce alimente sunt antioxidante? Valori ORAC

alimente antioxidantePuterea antioxidanta totala a alimentelor poate fi masurata printr-un test dezvoltat de Tufts University din Boston prin care se determina „capacitatea de absorbtie a radicalului oxigen” (ORAC). Fiecare aliment pate fi acum caracterizat printr-un numar de unitati ORAC. Alimentele cu o valoare ORAC mare sunt in special de ajutor in contrarea actiunii oxidantilor sau a radicalilor liberi in organsimul dvs. Sunt recomandate intre 3600 si 6000 de unitati ORAC pe zi. Astfel va veti proteja impotriva majoritatii afectiunilor, inclusiv a cancerului si bolilor cardio-vasculare. Ce puteti face in mod concret este sa consumati o cana de fructe de padure (care are in jur de 3200 unitati ORAC), 1 cana de stafide si 3 prune sau 250 grame de capsuni si doua portii de varza creata.

In tabelul te mai jos expunem o lista cu FRUCTE SI LEGUME CU PUTERE ANTIOXIDANTA si unitatile ORAC ce revin la 100 grame aliment.

Fructe si Legume cu efect antioxidant Unitati ORAC / la 100gr.
Prune uscate 5770
Stafide 2830
Afine 2234
Coacaze negre 2036
Varza creata 1770
Capsuni 1536
Zmeura 1227
Spanac proaspat 1210
Spanac fiert la aburi 909
Broccoli 888
Sfecla 841
Avocado 782
Portocale 750
Struguri rosii 739
Cirese 670
Kiwi 620
Grapefruit roz 483
Ceapa 449
Struguri albi 446
Porumb 402
Vinete 386
Conopida 377
Banane 221
Mere 218
Tofu 213
Fasole verde 201
Rosii 189
Dovlecei 176
Caise 164
Piersici 158
Dovleac galben 150
Pere 134
Salata Iceberg 116
Pepene verde 104
Pepene galben 97
Telina 61
Castravete 54

Cele mai bune fructe si legume

In tabelele urmatoare veti gasi cele mai bune cinci legume si fructe. Clasamentul s-a realizat in functie de cinci factori cheie ai sanatatii: evaluarea ORAC, continutul in glucozinolati (un fitonutriment esential), zinc, acid folic si vitamina C. Asigurati-va ca aceste alimente esentiale fac parte din dieta dvs.

TOPUL PRIMELOR 5 FRUCTE

  Zinc Acid Folic ORAC Glucozinolati Vitamina C TOTAL
Afine 4 5 5 5 5 24
Capsuni 5 3 4 4 5 21
Zmeura 3 3 4 4 5 19
Portocale 3 4 3 3 5 18
Struguri 5 5 2 2 2 16

TOPUL PRIMELOR 5 LEGUME

  Zinc Acid Folic ORAC Glucozinolati Vitamina C TOTAL
Brassica Oleracea 5 3 4 5 4 21
Varza creata 3 4 5 3 5 20
Spanac 5 5 4 3 2 19
Sparanghel 4 5 2 3 1 15
Broccoli 3 3 2 3 3 14

In cazul in care aveti un stil de viata foarte aglomerat iar dieta dvs nu poate cuprinde atat de multe fructe si legume proaspete si de buna calitate, puteti lua supliment de Antioxidanti Vitaminele A + C + E & Seleniu produs de Medicura Naturprodukte AG Germania:





Un comentariu la discutia despre “Antioxidantii vs. radicalii liberi”

  1. 1
    Stere spune:

    Buna seara,
    Am gasit multe site-uri care dau valoarea ORAC a numeroase produse naturale, cel mai mari valori le au condimentele, dar nu am gasit nicaieri valorile alimentelor oxidate, avand in vedere ca si proteinele dau radicali liberi in mitocondrii, nu numai alimentele procesate necorespunzator. Mai stiu ca un organism sanatos poate anula, prin sistemul imunitar, cca 4000-5000 de radicali liberi. Concret, asa cum stim valoarea antioxidantilor, sa stim si valorile radicalilor liberi.Se poate?
    Cu bine,
    Virgiliu Stere

Opinia / Comentariul dvs


6 + = 8

Powered by WordPress | Visit iCellPhoneDeals.com for Free Cell Phone Deals. | Thanks to BestInCellPhones.com, MMORPGs and Fat burning furnace| Scientia.ro
Toate articolele din acest site sunt sub licenta revistei online prodieta.ro. Articolele Prodieta.ro pot fi preluate in limita a 1000 de semne, dar nu mai mult de 1/2 din continut, obligatoriu cu link catre articolul original.Toate articolele din site-ul pro dieta.ro sunt cu titlu informativ si nu trebuie tratate precum substitut al sfaturilor medicului de specialitate sau al oricarei alte forme de interventie medicala profesionala. Pro dieta.ro nu este responsabil pentru diagnosticuri facute de vizitatori sau de consecintele interpretarii informatiilor prezente aici. Site-ul pro dieta .ro are la baza informatii furnizate de nutritionisti si articole ale universitatilor si institutelor de cercetare specializate in nutritie si sanatate. Informatiile sunt adaptate conform stilului redactional prodieta.ro.
Bibliografie generala: Ghidul sanatatii tale/Michael van Straten; 199 de retete vegetariene; Cum sa oprim imbatranirea/Jean Carper; Ghidul indicelui glicemic/Barbara Ravage; Armonia din farfurie/Maryse Wolinski si Dr. Laurent Chevallier; Ghidul caloriilor, carbohidratilor si colesterolului/Martha Schueneman; Slabim mancand normal/Melissa Hall; 101 Alimente care va pot salva viata/David Grotto; The World's Healthiest Foods/George Mateljan; Alimentatia Gravidei/Leonella Nava; Biblia Alimentatie Copilului/Eileen Behan; Alimentatia copilului de la nastere la 3 ani/Ruth Yaron; Alina-ti bebelusul in mod natural/Pamela Rhatigan; Beneficiile Nutritiei Optime/Patrick Holford; Traiesc, deci ma abtin/Mihaela Bilic; whfoods.com; Noua dieta Revolutionara/Atkins; Mananc, slabesc si ma mentin/Michel Montignac; Alimentele Adevar si Impostura/Laurent Chevallier; Sanatate prin terapii naturiste/Aurelian Cirjeu-Gogan; Mituri, fobii si adevaruri despre alimente/Dr. Joe Schwarcz; Ghidul viitoarei mame/Dr. Spock; wikipedia.org; Rina's Dieta de 90 de zile I si II/Breda Hrobat si Mojca Poljansek; Nutritie si Biotratamente/Phyllis A. Balch; Reteta Sanatatii Perfecte/Patrick Holford; 150 de alimente esentiale pentru imunitate/Kirsten Hartvig; 10001 de remedii casnice/The Reader's Digest;